2012. december 15., szombat

Mézeskalács házikó

4-5 éve minden télen készítek mézeskalács házikókat. Eltartott egy darabig, mire megtaláltam a tökéletes receptet (köszönet érte egy kedves barátosnémnak) és mire rájöttem arra, hogy hogyan lehet pikk-pakk összeállítani (köszönet érte Jánosomnak). Mint az alábbi képen is látható, 2010.-ben még kicsit csálékák voltunk. Az összeállítás titka a karamellizált cukor. Egy másodperc alatt úgy össze ragadnak a falak, hogy soha többé szét nem lehet szedni :) (Az előtt próbálkoztam cukormázzal, fogpiszkálóval, pillanatragasztóval, kétoldalú ragasztóval...)


A recept Lajos Maritól származik, nála ez a narancsos mézestallér és -szív receptje, de én évek óta ebből a receptből sütöm a mézeskalácsokat (némi változtatással)
A recept:
Hozzávalók: 100 g margarin
                   120 g barna vagy kristálycukor (én felesbe készítettem az utolsó két alkalommal)
                   250 g méz
                   2-2 citrom és narancs héja (mert tudjuk, hogy a héjában van a vitamin)
                   500 g finomliszt (+a formázáshoz)
                   1 tasak sütőpor
                   1 csapott kk. szódabikarbóna
                   ízlés szerint mézeskalács fűszerkeverék (én kb. fél tasakkal szoktam belerakni)
                   2 tojás 
Elkészítés: A margarint, a cukrot és a mézet lábasban feltesszük melegedni. Mérsékelt tűzön addig kevergetjük amíg a cukor teljesen fel nem olvad. Ekkor hideg vízfürdőbe állítva kihűtjük. (Én kevergetem közben, mert a cukor és a méz megkeményedik, ha hirtelen lehűl.)
A lisztet egy mélyebb keverőtálban a sütőporral, szódabikarbónával a fűszerekkel és a citrusok héjával összekeverjük. A mézes masszában eldolgozzuk a két tojást, majd a masszát hozzáöntjük a lisztes keverékhez. Fakanállal összekutyuljuk. Fajin kis ragacsos tészta lesz belőle, szépe simítgassuk el a fakanállal a tetejét, és folpack-kal lefedve tegyük egy éjszakára hűtőbe. Másnap lisztezett deszkán nyújtsuk ki, és szaggassunk belőle karácsonyi mintákat. 180 fokon pár perc alatt megsülnek.

Nekem kb. 120-140 darab szokott kisülni egy adagból. :) Nagyon finom a tésztája, a sütésnél kell figyelni, nem szabad túl sütni, mert akkor kiszárad. A nyújtás: kanalazzunk ki egy adag tésztát a belisztezett deszkára, kicsit gyúrjuk át, melengessük meg (de csak picit!), aztán nyújtsuk ki. Bőven lisztezzünk, mert ragadós fajta!
Jó kis móka, nálunk idén már két alkalommal is készült, de a jövőhét végére (két vizsga után pihenésként) tervbe van véve egy újabb adag.
A cukormázról nem vagyok hajlandó beszélni, mert az egy rémálom számomra: volt, hogy 20 percig habosítottam, tettem bele keményítőt, citromlevet, ecetet meg kicsi szívem teljes szeretetét és szorgalmát és mégse lesz sose megfelelő állagú.
A hétvégén dr. Oetker cukormázzal fogok dolgozni, feladva elveimet. Kíváncsi leszek rá :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése